Indlæg fra hold 1 – Sejlerskolen 2016

Indlæg om sejlerskolen 2016

Dette indlæg er en beretning om vores oplevelser med Sejlerskolen i Aalborg Sejlklub, helt præcist for hold 1, mandag kl 16.30- 18.30 sæson 2016

img_5415

Vi mødtes i sæsonen hver mandag kl 16.30 ved “Mille” – vores skolebåd, som er en Maxi 77 og vores hold består af tre elever (Lili, Trine og Nikolaj) og efter lidt besvær med at finde en fast instruktør (Michael), kom vi i gang

Hold A
Sejlerskolen 2016 Aalborg Sejlklub – hold A

Hvad lærer vi?

To fra holdet tog teorien i vinters, mens en fra holdet startede helt fra bunden.  Nu er det med at få det hele omsat til noget der kan bruges i den virkelige verden. Dette er bl.a.:

Hvad hedder tingene i  båden?

Michael påstår der er ca 200 basis udtryk. Mindre kan også gøre det, de vigtigste, såsom mast, bom, storsejl osv. kommer selvfølgelig hurtigt, det tager lidt længere tid med de mere eksotiske, f.eks. Cunningham, barberhal osv. Og hvordan udtales tingene, f.eks. en fog, bidevind, spilaflaster (nej, ikke: spi la flaster) osv.

Lægge fra land


Hvordan forlader man sin plads på betryggende vis, for sejl og for motor. Det blev nu mest for sejl, det ligger jo ligesom i begrebet en “sejlbåd”. Vi fik prøvet i medvind, i modvind, i sidevind og alle varianter imellem. I praksis fungerede det ved at Michael forklarede hvilke muligheder der var og så var det dagens styrmand der afgjorde, hvad vi gjorde og hvordan og Michael greb kun ind, hvis der var optræk til panik – og det skete faktisk ikke eneste gang.

Sejle for sejl.

En sejlbåd skal jo sejles med sejlene og det blev den så, både ind og ud af havnen og selvfølgelig på fjorden

img_5381
Nikolaj i gang med sejltrim

Selv i meget svag vind kom sejlene op

img_5399
Trine ved roret i svag vind. Man tror næsten det er høj sommer, men det er sidste mandag i september, mærkeligt at sæsonen er slut

Vigeregler

På fjorden er meget trafik, så vi fik afprøvet vigereglerne i praksis

img_5389
Hvordan er vigereglerne for en robåd?

Der kommer den teoretiske del så på prøve i praksis og det gik fint

Tillægning

Dette er jo normalt mindst lige så svært som at komme ud af havnen

Båden er tillagt og der ryddes op
Båden er tillagt og der ryddes op

Solosejlads.

På sidste tur forlod Michael båden ved diesel kajen og så var det ellers elevernes opgave at sejle båden tilbage til den faste plads, dette foregik i svag vind, men meget kompetent og uden at bruge det gamle råd, når noget er ved at gå galt: “Styr på det billigste“. Nikolaj havde selvfølgelig forudset at det ville give arbejde med fortøjning, fendre mm. så han bemægtige sig rorpinden og så måtte pigerne lave arbejdet.

Solosejlads - instruktøren har forladt båden
Solosejlads – instruktøren har forladt båden

Og tilbage til pladsen

img_5459

Og for motor

Det var ikke meget vi fik brugt motoren, der var bred enighed om at motoren var et nødvendigt onde, men enkelte gange i helt svag vind kom den i brug.

img_5431
Lili og Trine “slås” med motoren

Afslutning

Sæsonen blev afsluttet med en tur i Michaels båd – for nu lige at prøve noget andet end skolebåden!

img_5509
Afsluttende tur i oktober – det gik nu mere op i at tage foto end sejle – men flot vejr!
img_5514
Solen går tidligt ned i oktober og samtidig markerer det afslutningen på sæson 2016 for sejlerskolen

Slutteligt

Hvad har vi så lært:

  1. Alle deltagerne er nu i stand til at føre en sejlbåd på betryggende vis, herunder ind og ud af havn for sejl og motor
  2. Vi kan fiske en person op, der havner i vandet – givet at livsforsikringen ikke er så stor det giver mening bare at fortsætte 🙂
  3. Der er forskel på at styre med rat og med rorpind og det kan godt tage lidt tid lige at vænne sig til det – nogen lidt mere tid end andre 🙂
  4. 2/3 af holdet har købt båd og mon ikke den sidste 1/3 også kommer med

Slutteligt tak for denne gang!

/Lili, Nikolaj, Trine og Michael, okt. 2016