Det er efterhånden lidt træls…
Det er efterhånden lidt træls, at medierne i 2021, efter at have benyttet internettet i 25 år, ikke kan finde ud af at fakta- og alders-tjekke, de informationer, som de støver op på nettet, inden de, under smarte overskrifter, misinformerer deres læsere.
Denne gang er det Bådmagasinet, der i deres seneste udgave (569, 2021) er hoppet med på vognen med misinformation om GTL diesel, under overskriften ”Knapt så klimasmart: Syntetisk diesel kan skade din motor”.
Artiklen bygger desværre på en række faktuelle fejl, der sammenholdt med videreformidlingen af forældet dokumentation, kan føre til misforståelser hos læserne – og dermed også de sejlere, der bruger GTL diesel. Vores leverandør DCC Energi, som er Shell’s distributør i Danmark, har gjort Bådmagasinets redaktion opmærksom på artiklens fejl og mangler – fx GTLs klimaaftryk og smøreevne ift. almindelig diesel og har henstillet til, at de bringer orden i fakta hurtigst muligt.
Læs alle DCC Energi’s kommentarer nedenfor:
KLIMA |
Det er helt fejlagtigt at anføre CO2 aftryk fra GTL under ”Ulemper”, som det sker i Båd 569, 2021
vil gøre en forskel, at man har en så misvisende overskrift og fejltolker data ved at kategorisere et lavere CO2 aftryk som en ulempe, og derved fejlagtigt miskrediterer produktet. Artiklens brug af vendingen “Knapt så klimasmart” i overskriften er således direkte misvisende. |
SMØRING |
Artiklen i Båd 569, 2021 anfører: ”fra flere motorværksteder er meldingen, at GTL giver problemer med smøring af vitale motordele”.
|
VOLVO PENTA SERVICE BULLETIN |
Volvo Penta opdaterer løbende deres service bulletiner, og artiklen i Båd 569, 2021 henviser til en forældet service bulletin.
Artiklen efterlader dermed læserne misinformerede og et ukorrekt billede af, hvordan en væsentlig aktør som Volvo Penta |
YANMAR |
Til generel behagelig supplerende info kan oplyses, at Shell har en dialog med Yanmar i Japan og indtil videre har Yanmar Power Technology Co Ltd, Quality Assurance Dept Small Engine Divison udstedt en service bulletin med teksten: ” …As such, we approve use of renewable and alternate fuel which meet EN15940…”; med den kommentar, at man dog ikke vil garantere samme performance som med almindelig diesel.
Dette forhold udspringer formodentlig af det lidt lavere masseenergiindhold i den paraffinske diesel vs. den traditionelle. Der er således lagt op til, at EN15940 bådmotorer fra Yanmar også på et tidspunkt godkendes. |